KRALJEVSKI LONDON

Buchingham palaceKuda na godišnji. Kada živiš na moru izbor je malo sužen. Palo nam je na pamet London. London nikada ne može dosaditi, nikada dovoljno vremena da se upozna ma koliko dugo ostajete u njemu. Mnogima san da ga vide makar na jedan ili dva dana. Svakim dolaskom otkriva nešto novo, nešto drugačije, nešto za pamćenje.

Ovaj puta imamo skoro cijeli tjedan da doživimo nešto više. Izabrali smo hotel u samom srcu  grada, 100 metara od trga Trafalgar, u dijelu grada sa kafićima, restoranima i kazalištima. Ne želimo gubiti dragocjeno vrijeme vozikajući se metroom. Čak smo I taksi uzeli sa aerodroma. Nije uopće loša opcija u kasnim satima, pogotovo ako Vas je četvero. Naravno rezervirate putem Interneta i dočeka Vas vozač za Vašim imenom na izlazu na aerodromu.

VISITLONDON.COM
Ako ne dolazite preko putničke agencije koja nudi svakodnevne obilaske sa vodičem, najbolje ćete se pripremiti za samostalni obilazak ako posjetite stranicu www.visitlondon.com . Tu ćete sve naći što trebate  i želite vidjeti. Tu se sve nudi, za zrelije ili mlade, obitelji sa djecom, grupe prijatelja, gastro ili šoping turizam. Možete pronaći najbolje aktivnosti po mjesecima.  Čak iako dolazite sa agencijom možete kupiti ulaznice za muzeje ili svemoćni London pass, koji nudi ulaz u 60 glavnih atrakcija i muzeja.  Pa ne žalite dati koju funtu niti za kakav show program ili kazališnu predstavu. Cijene nisu tako niske, ali se može nešto pronaći za svakoga, ako se na vrijeme kupi karta.
visitlondon.com_guide_logo

TRAFALGARE SQUARE
Trafalgar square je turistički centar Londona. Na njemu veliki stup u čast admirala Nelsona i dvije fontane s lavovima, simbolima snage britanskoga carstva. U jednom kutu je St Martin crkva. Uđite u impozantnu zgradu Nacionalne galerije, osnovanu 1824.godine i pogledajte kolekciju zapadno-europskog slikarstva 13-19. stoljeća i najpoznatijih francuskih impresionista. Ulaz je besplatan. To je četvrti najposjećeniji svjetski muzej. Sa trga vodi poznata ulica Whitehall, sa palačama Kraljevske Konjičke straže, Banqueting House gdje se održavaju prijemi, Scotland yarda, malom uličicom Downing street, gdje na broju 10 je ured Premijera velike Britanije. S Trafalgara vodi kroz slavoluk Admiralty arch Avenija Mall  sve do Buchingam palače.

SOHO i PICCADILLY
Sa Trafalgara se stiže kratkom šetnjom niz ulicu prepunu trgovina do Piccadilly circusa. To je još od srednjeg vijeka bilo važno prometno čvorište, kao i danas. Danju liči na jedan od bezbrojnih trgova Londona, dok uvečer bliješti od neonskih reklama. Kratka pješačka zona vodi do trga Leicester Square sa bezbrojnim  kazalištima. U malom parku je spomenik najpoznatijem kazališnom piscu svih vremena Shakespearu. Tu je svaka zgrada kazalište. Predstave traju desetke godina i uvijek su rasprodane. Ulaznice nisu jeftine. Mi smo planirali gledati nešto drugo, ali smo na kraju zahvaljujući agenciji Get Your Guide kupili karte za Fantom u Operi, mjuzikl koji igra dva puta dnevno 25 godina. Ne znam da li je glumcima i pjevačima izazov glumiti isto čitav život, ali izvedba, scena i kostimografija su besprijekorni. Inače agenija Get Your Guide i online portal nudi više od 30.000 vođenih tura, izleta, karata za posjete  i obilaske u  2.500 destinacija širom svijeta. Neke su poput povijesnih ili kulinarskih obilazaka, bungee jumpinga sa nebodera do karata za koncerte i kazališta.  GetYourGuide nudi veliki izbor ideja za odličan odmor. Kupovinom ulaznica za muzeje preskačete duge redove da se ulaznica kupi. Postoji i aplikacija za mobilne telefone. Mi smo planirali s njima i obići dvorce Winsdor i Hampton court i Oxford, ali nismo imali slobodnih dana za još jedan jednodnevni izlet. Više pogledajte na www.getyourguide.com
Getyourguide

Sjevernije od četvrti kazališta je četvrt SOHO, nekada poznata po drogi i prostituciji. Kriminala više nema vjerovatno zahvaljujući čeličnoj Ledi Margaret Tacher, koja je mnogo toga dobroga donijela i beskompromisnim zakonima očistila Britaniju. I u Londonu ima beskućnika, ali ne žicaju po ulicama. Čak je policija radila raciju prvu noć kada smo stigli i pokupila ih. Danas zahvaljujući nadzornim kamerama, uvedenima nakon terorističkih napada prije dvadesetak godina, kojima je grad kompletno umrežen, teško da nešto može promaći policiji.  Stoga se ovdje ne treba bojati doći noću, kada se u brojnim pubovima i restoranima odvija bogat noćni život. London je grad raznih kultura i pronaći će se raznih restorana svih svjetskih kuhinja. Cijela jedna četvrt otpada na kineske trgovine i restorane. Ne možete je promašiti. U Londonu se nudi i uvijek nešto novo. Imali smo priliku večerati u malom restoranu Ma Plucker ( Mama Plucker), gdje se na inovativan način nude jela od piletine. To je spoj tradicije i zaboravljenog posuđa naših baka i modernih kombinacija jela od piletine. Ne biste nikada pretpostavili kako se dobro slaže pečena kosana piletina sa vaflom ili sladoled sa kokicama. Jedna od konobarica je bila mlada Slovenka, koja je ipak zatražila da pričamo engleski, jer hrvatski baš i ne razumije. Više o njima na www.maplucker.com .
Ma Plucker

QUEEN ELIZABET & ROYAL FAMILY
Englezi zaista poštuju i vole Kraljicu Elizabetu i kraljevsku obitelj. Kraljica je od 1952. godine. Nedavno je proslavila devedeseti rođendan. Duže je na prijestolju i od kraljice Viktorije. Oni su institucija, koja možda nema prevelik utjecaj u politici i ekonomiji, ali Velikoj Britaniji donose veliku korist u promidžbi i turizmu. Tko god dođe u London mora posjetiti simbole monarhije do koje Englezi veoma drže. Kraljica i kraljevska obitelj, njihove palače i dvorci, galerije i muzeji oduševiti će svakoga. Neopisiva gužva, redovi govore da i turisti moraju vidjeti djelić toga glamura. London je moćan i bogat grad. O tome svjedoče mnoge palače, zgrade, trgovi i parkovi. Pravu raskoš tek vidite kada uđete u kraljevske odaje.
Mi smo jedan dan odvojili Za posjet Buchinghamskoj palači. Odlučili smo pogledati i smjene straže koje se vrše od 1.5.-31.10 svaki dan ili svaki drugi dan prema točno utvrđenom rasporedu. Krenuli smo sa Trafalgara niz Mall do dvorišta konjičke straže (Royal Horse Guard). Tu se u 11.00 (nedjelja u 10.00) održava smjena straže konjičke garde popularno nazvane Horse Guard Parade. Veliki spektakl sa konjanicima i prekrasnim konjima. Garda tu boravi sve do 16.00 kada odlazi i ostavlja samo jednog konjanika na vratima. Oko Malla su s obje strane parkovi, gdje možete i leći na ležaljke koje postave za vas. U St.James palači može se posjetiti Clarence House, zvanična rezidencija  budućeg kralja Princa Charlesa i njegove supruge Camille (Princ od Walesa i vojvotkinja od Cornwalla). Sjetimo se da je tu živjela i pokojna Lady Di, bivša supruga Princa Charlesa, sa kojom je imao dvoje djece princa Williama i princa Harrya.
Konačno stižemo do Buchinghamske palače, kraljevske rezidencije od 1837.godine. Ispred nje Victoria memorial, spomenik kraljici Viktoriji iz 1911 godine. Kako se približava 11.00 skuplja se sve više i više turista. Gužva je neopisiva. Ne može se nigdje proći, skoro niti pomaknuti. Policajci mole i viču da se prisutni ne guraju i ne izlaze na cestu. Kroz glavu prolijeće misao što da sada nešto eksplodira. Ali brzo se zaboravlja, jer uskoro dolazi pješadija, pa potom i konjica. Od smjene teško da što vidimo, pa odlazimo pogledati palaču iznutra. Imamo zakazano vrijeme za ulaz u 12.00. Šteta što je unutra zabranjeno slikanje, pa mi morate vjerovati na riječ, da je unutra pravo bogatstvo umjetničkih i povijesnih predmeta, nakita, namještaja, porculana, statua i slika. Zato pogledajte na www.royalcollection.org.uk. Povodom kraljičinog rođendana bila je posebna izložba njenih haljina. Prva je ona u kojoj je krštena. Kreatori su morali voditi računa kod izrade haljine da odgovara događaju za koji se radi, te da je nešto na haljini vezano za zemlju iz koje dolaze državnici kod međunarodnih prijema. Nakon obilaska Palače ili bolje reći State room of Buchingham, može se pogledati i izložba slika u Queens gallery. Mi smo imali dogovoren termin u Royal Mews, gdje smo se divili bogato ukrašenim kočijama optočenim zlatom, a vidjeli smo i kraljvske konje u njihovim štalama.

PARLAMENT & WESTMINSTER ABBY
Treći dan krećemo niz već spomenuti bulevar Whitehall, koji  završava u velikom parku ispred Parlamenta, Big Bena i crkve Westminster Abby, koja je posvećena je Svetom Petru i ima status Katedrale. Veoma je stara, preko 1000 godina, mada je stalno dograđivana i mijenjana. Najmlađi su tornjevi iz 1727-1745. godine. To je tradicionalno mjesto krunidbe i pokopa vladara Velike Britanije. Ispred nje je crkva St Margareth u kojoj se dolazio moliti narod. Naime, kada je izgrađena Westminster abby je bila benediktinska crkva, gdje su se Benediktinci morali moliti u miru i tišini neometani od drugih. Zato je u 11.stoljeću izgrađena i ova druga. Današnji izgled uglavnom datira iz 1523. godine, mada je stalno dograđivana.
Stvarnu vlast u zemlji ima Parlament.  Zgrada Parlamenta ili Westminster palace je obnovljena u neogotičkom stilu 1834. godine nakon velikog požara. Ima 1100 soba. Iako 96,3m visoki toranj nije Big Ben, svi ga tako zovu. Ustvari to je ime velikoga 5 tona teškoga sata u njemu.
Druga strana Parlamenta je na obali Temze. Odatle, sa Westiminsterskog mosta se tek vidi veličina zdanja. Na drugoj obali dominira London Eye, 135 m visoki kotač iz čijih se kabina pruža veličanstven pogled na London iz visine.  I ovde gužva. U palači ispod se nalazi London Aquarium, Screck adventure sa 4D kinom i London Dungeon,  muzej strave sa temom krvava povijest Londona.

THAMES ROCKETS
Ono što nas zanima se nalazi na samoj rijeci. Ispod velikog točka London Eye nalazi se dok 1, sa koga isplovljavaju specijalni gliseri Thames Rockets  (Rakete Temze) u koje stane 12 ljudi plus vozač i vodič.  Odlučili smo da probamo, mada nismo neki adrenalinski ovisnici.  Luda vožnja Temzom 60 km/sat i usput nesvakidašnje razgledanje 35 atrakcija grada uz rijeku iz jedne nove perspektive. Oblačimo prsluke-pojaseve za spašavanje, sjedamo i vežemo se. I onda kreće 50 minutni obilazak The Ultimate London Adventure. Prvo lagano kružimo Temzom i prolazimo pored poznatih zgrada na obali i slikamo. Vodič nam dramatično otkriva stvari koje rijetko čuješ o Londonu. Prolazimo ispod mostova i nakon Tower bridgea i policijske postaje na čamcu počinje jurnjava. Čamac se zanosi i pleše po rijeci, voda prska po nama, a mi se pitamo što nam je ovo trebalo.  Onda nakon petnaestak minuta opet polako nazad.  Ovo je prema Tripadvisoru najbolja vanjska aktivnost u Londonu. Nije nam žao što smo bili. Uživali smo, posebno u prekrasnom pogledu. Više o svemu na www.thamesrockets.com.
Thames rockets

LONDON TRANSPORT I BRITANSKI MUZEJ
Ulaz je besplatan i u drugi svjetski najposjećeniji muzej. British museum. Do njega smo morali dvadesetak minuta  pješačiti, ali smo posjetili Charing cross i tržnicu Covent garden sa brojnim trgovinama keramike i restoranima. Na njoj je zanimljivi muzej London transport museum sa starim vozilima, autobusima,vlakovima. Posebno je zanimljiv djeci.  Više o njemu pogledajte na www.ltmuseum.co.uk Prošli smo pored bezbrojnih restorana, pubova, trgovina, kazališta i Kraljevske opere.  U  Britanskom muzeju, muzeju nad muzejima,  ćete vidjeti silna blaga prvih civilizacija i neprocjenjiva bogatstva donesena iz nekadašnjih britanskih kolonija. Tamo se može ostati satima, danima ili pogledati na brzaka kao mi, te pobjeći od silne gužve.

CAMDEN MARKET
Nakon muzeja sjeli smo na metro i nakon dvije stanice stigli do Camdena. Taj dio grada odudara od ostatka Londona. Umjerenost i suzdržanost ovdje je zamijenio kič. Fasade trgovina jedinstvene u svijetu sa likovima iz bajki. Na velikoj tržnici prodaje se sve što postoji na kugli zemaljskoj. Tu ćete naći štandove sa hranom svih svjetskih kuhinja.  Ljudi dolaze jesti i zabaviti se jeftino, uz to nešto i kupiti.   Prošetali smo, probali specijalitete Venecuele i Kine i vratili se nazad u hotel. ovaj dio grada sve više otkrivaju i turisti.

KATEDRALA ST PAUL – NAJBOLJI POGLED
Krenuli smo metroom u posjetu istočnom dijelu grada gdje su Tower i St Paul katedrala i još mnoga zanimljiva mjesta. Mogli smo i pješice tih 2,5 km niz Strand i Fleet street, ulice prepune trgovina. Možda ipak je najbolji način bus, jer iz njega vidite kuda prolazite, mada put traje više, pogotovo kada upadnete u prometne čepove. Za ovaj dio grada treba odvojiti cijeli dan i spremiti se za dugo pješačenje.  Najveći problem turista u Londonu je kratko radno vrijeme muzeja i turističkih atrakcija. Uglavnom rade od 10-17 sati, pa ne možete stići na sve strane. Dolazimo u posjetu St Paul katedrali izgrađenoj krajem XVII stoljeća. Ima drugu najveću kupolu na svijetu. Visoka je 111m i doskora je bila najviša građevina grada. Možete se popeti na nju, zbog pogleda koji je možda i najljepši od svih pogleda na London. Nije lako savladati 250 stepenica, ali slike govore sve. Najviša zgrada je novi neboder Shard, izgrađen preko Temze puput tanke visoke piramide. On je također dobar vidikovac. Od Katedrale vodi preko Temze pješački Milenium most. Dolazi točno ispred Tate modern galerije, gdje se mogu vidjeti djela moderne umjetnosti. Pored nje je zgrada Globe Shakespeare kazališta. Nažalost kada smo stigli bila je već zatvorena. Zanimljivo je da unutra nema krova nad cijelim gledalištem. Podsjeća na mali nogometni stadion. Pa ako kupujete karte za predstavu pazite da ne kupite one u dvorištu kada pada kiša.
Kada se već nađete na toj obali, možete prošetati obalom do Soutwark katedrale i najpoznatije londonske tržnice Borough Market sa proizvodima iz cijeloga svijeta. Nalaze se na kraju London Bridgea. Tu je i već spomenuti najviši neboder Zapadne Europe Shard sa svojih 310 metara visine. Ispred moderne staklene zgrade Gradske vijećnice se nalazi bojni brod Belfast. I konačno stižete do slavnoga mosta Tower Bridge. Na suprotnoj strani prekrasan pogled na Tower i nebodere u bankarskoj četvrti sa poznatim Gurkin (Krastavac) neboderom.

TOWER I TOWER BRIDGE
Ispod tower Bridgea smo prošli ti puta. dva puta gliserom i jednom turističkim brodićem kada smo se vraćali iz Greenwicha. Ostalo je da malo prošetamo njime. I danas se otvara nekoliko puta mjesečno kada uplovljavaju neki veliki jedrenjaci. Da se ne bi ometao promet pješaka zato je napravljen na visini 47 metara još jedan most. Danas gore odlaze samo turisti. Ispred zloglasne tvrđave zatvora Tower gdje su se odrubljivale glave brojni štandovi sa hranom iz cijeloga svijeta. Prilikom prethodnih posjeta ih nije bilo, pa smo imali sreće opet jeftino ručati. Opet nismo ušli u te mračne kamene odaje Towera.
Oni koji dolaze u London radi šopinga, imaju brojne skupe robne kuće poput Harrodsa i Selfridges, ulice sadućanima poput Oxford st. i brojne druge. Cijene unatoč padu funte zbog Brexita i dalje suviše visoke za naše pojmove.  Morali smo ostaviti nešto za drugi puta. A ostalo je toliko mnogo. Pogledajte ovdje članak od prošle posjete.

This entry was posted in Europa, London, Velika Britanija. Bookmark the permalink.